Intertemporalne zamówienia uzupełniające

        28 lipca 2016        Komentarze (1)

Nie będę obrażał Czytelników wpisem o dzisiejszym wejściu w życie noweli wraz z kilkoma rozporządzeniami, bez których nie ruszylibyśmy z postępowaniami prowadzonymi według nowych reguł (ogłoszenia, dokumenty i wykaz robót budowlanych).

Napiszę o sprawie, z którą wielu przetargowców wcześniej lub później się zetknie.

Dwa dni temu Słuchaczka tegorocznej edycji studiów podyplomowych zwróciła się do mnie z prośbą o opinię w następującej sprawie (prezentuję ją jak zwykle w pewnym uproszczeniu): zamówienie na roboty budowlane udzielone w trybie przetargu nieograniczonego, przewidziano zamówienia uzupełniające. Roboty są już wykonane.

Zachodzi potrzeba (pewnie bardziej ochota) udzielenia zamówień uzupełniających – i słusznie, po to się je przewidziało, aby ich udzielić (jak przyjdzie ochota 🙂 ).

Gdyby nie nowelizacja, należałoby wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki i – aby było „po Bożemu” – zawrzeć z dotychczasowym wykonawcą nową umowę.

Ale wszczęcie postępowania po 27 lipca oznacza, że należy zastosować nowe przepisy, a tam zamówień uzupełniających nie znajdziemy.

To znaczy, znajdziemy, ale nie będą to te same zamówienia uzupełniające, które przewidzieliśmy w naszym „pierwotnym” przetargu. Jeżeli spojrzymy na nowobrzmiący art 67.1.6 i 7 PZP, to sprawa nie wygląda źle: nie ma ograniczeń kwotowych, wymogu udzielenia zamówienia podstawowego w trybie przetargowym, w dostawach nie ma nawet limitu 3 lat. Do tego zamiast „powtórzenia tego samego rodzaju zamówień” mamy „powtórzenie podobnych usług lub robót budowlanych”.

Żyć nie umierać!!!

Ale, ale…

Nowelka wprowadziła jeszcze art 67 ust 1a, zgodnie z którym „w opisie zamówienia podstawowego (…) należy wskazać zakres tych usług lub robót budowlanych oraz warunki na jakich zostaną one udzielone”.

A wcześniej tych „warunków” nie było i chyba nikt ich sam z siebie nie wprowadzał.

W sukurs idzie art. 19 ustawy z 22.06.2016 r. o zmianie ustawy PZP (czyli naszej noweli), zgodnie z którym udzielenie zamówienia uzupełniającego (w dotychczasowym rozumieniu) może nastąpić w drodze… zmiany umowy.

Można mieć pewne wątpliwości (Słuchaczka je podniosła), czy umowę wykonaną można jeszcze aneksować- przecież taka umowa już wygasła.

Nie wchodząc na grunt, na którym znacznie sprawniej porusza się Robert uważam, że dylemat ten rozwiązał za nas ustawodawca: udzielenie zamówień uzupełniających w sytuacji, gdy zamówienie podstawowe zostało udzielone przed 28 lipca 2016 r. może nastąpić poprzez zmianę umowy, czyli – mówiąc językiem potocznym – poprzez jej aneksowanie.

Na potrzeby takich właśnie historii noszę ze sobą: ustawę w brzmieniu dzisiejszym, ustawę w brzmieniu wczorajszym oraz ustawę nowelizującą z jej przepisami intertemporalnymi.

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Katarzyna Wrzesień 2, 2016 o 08:51

Witam. Sama mam wątpliwości czy wykonaną umowę można zmienić. Gdy zadałam to pytanie szkolącemu radcy prawnemu prawie musiałam uciekać z sali, bo „co to za wymysły żeby zmieniać umowę, która została zrealizowana”? Ciekawa jestem Pańskiego zdania. Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: