Regulamin zamówień podprogowych

Robert Jaroszewski10 maja 2016Komentarze (0)

UZP przypomniał się ostatnio z tematem regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro.

Propozycja UZP jest rozsądna, przynajmniej w porównaniu do regulaminów, z jakimi miałem styczność,

ale…

Osobiście sceptycznie podchodzę do tej regulaminowej regulacji.

Tworzymy sobie dodatkowy gorset zakupowy a w życiu małych zamawiających to już bywa tworzenie sztuki dla sztuki. Pewien sens obowiązywania regulaminu dostrzegam natomiast w życiu dużych zamawiających, gdyż może stać się on podstawą choćby pacyfikowania zachcianek zakupowych „niektórych osób”.

Powiedzmy sobie jasno, progi stosowania ustawy też są po coś.

Nie po to mamy poziom bagatelności stosowania ustawy (duży, czy mały, to sprawa względna), by kwestie podprogowe regulować i to w sposób utrudniający sobie życie.

Ja bezdyskusyjnie przyjmuję poglądy, że przy udzielaniu zamówień należy przestrzegać zasad:

  • zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości,
  • racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, w tym zasady wydatkowania środków publicznych w sposób celowy, oszczędny oraz umożliwiający terminową realizację zadań, a także zasady optymalnego doboru metod i środków w celu uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów,

ale tego nie musimy w regulaminie pisać, bo mamy to w ustawie o finansach publicznych – art. 44 ust. 3 i 4; art. 162 pkt 3 i 4; art. 254 pkt 3 i 4.

Zamówienia współfinansowane ze środków UE mają swoje Wytyczne a PZP zna tylko jeden regulamin dotyczący udzielania zamówień – regulamin konkursu.

Odrzucam sugestie niektórych autorów o bezrefleksyjnym i swobodnym udzieleniu zamówień wyjętych spod reżimu procedur ustawowych.

Do czego to bowiem prowadzi?

Złamanie regulaminu – sankcje? Przychodzi mi do głowy odpowiedzialność pracownicza osoby działającej po stronie zamawiającego, w skrajnych zaś przypadkach naruszenie dyscypliny finansów. Wykonawcy nie mają podstaw do roszczeń związanych z niedochowaniem reguł regulaminowych.

A na koniec sam UZP proponuje wytrych: w szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik zamawiającego może podjąć decyzję o odstąpieniu od stosowania Regulaminu (…).

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych jest Robert Jaroszewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego w Bydgoszczy (85-790) przy ul. Fordońskiej 430.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@jaroszewski.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: