Zajrzałem do swojego ogródka w projekcie nowej ustawy, w końcu już maj.
Chodzi o zamawianie usług prawniczych.
Wniosek na obecnym etapie prac nad projektem jest taki, że usługi prawnicze jeszcze bardziej dotknie konkurencja, choćby z uwagi na likwidację usług niepriorytetowych. Nie będzie więc już można pójść uproszczoną ścieżką na podobieństwo obecnej regulacji z art. 5 ust. 1 PZP. Wyłączenia dotyczyć będą doradztwa i zastępstwa procesowego w postępowaniach arbitrażowym lub pojednawczym, przed sądami i trybunałami; pewnych czynności notariuszy, a także pełnomocników z urzędu i (ciekawe jak to się przyjmie w praktyce) – usług związanych z wykonywaniem władzy publicznej…
Największe zlecenia (o wartości równej lub przekraczającej 750.000 euro) podpadły pod kategorię „usług społecznych„, objętych uproszczonym sposobem udzielania, a najmniejsze będą musiały zmieścić się w progu stosowania ustawy, który według projektu jest wyrażony w złotych (a nie jak dotychczas w euro), a dokładnie 127.000 zł.
To wszystko oczywiście za sprawą najnowszej dyrektywy klasycznej, zgodnie z którą:
Niektóre usługi prawne są świadczone przez usługodawców wyznaczonych przez sąd lub trybunał danego państwa członkowskiego, obejmują reprezentowanie klientów w postępowaniu sądowym przez prawników, muszą być świadczone przez notariuszy lub są związane z wykonywaniem czynności urzędowych. Takie usługi prawne są zazwyczaj świadczone przez podmioty lub osoby fizyczne wyznaczone lub wybrane w sposób, który nie może być regulowany przepisami dotyczącymi zamówień; tak może być np. w przypadku wyznaczania prokuratorów w niektórych państwach członkowskich. Usługi takie powinny zatem być wyłączone z zakresu stosowania niniejszej dyrektywy.
Zgodnie też z dyrektywą:
Niektóre usługi prawne odnoszą się tylko do kwestii dotyczących wyłącznie prawa krajowego, w związku z czym są zazwyczaj oferowane tylko przez podmioty z siedzibą w danym państwie członkowskim, a co za tym idzie także mają ograniczony wymiar transgraniczny. W związku z tym usługi te powinny być objęte łagodniejszym reżimem dopiero od progu 750 000 EUR. Duże zamówienia na usługi prawne powyżej tego progu mogą być przedmiotem zainteresowania różnych wykonawców, takich jak międzynarodowe firmy prawnicze, również w ujęciu transgranicznym, w szczególności gdy zamówienia te dotyczą kwestii prawnych wynikających z prawa Unii lub innego prawa międzynarodowego albo kwestii prawnych, których tło stanowi prawo Unii lub inne prawo międzynarodowe, albo też kwestii prawnych dotyczących więcej niż jednego kraju.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }