Moment elektronizacji postępowań unijnych nadchodzi. Postępowania wszczęte 18 października (i później) będą musiały wykorzystywać miniPortal albo inne tego typu (komercyjne) narzędzia.
Oczywiście nikt nie chce być króliczkiem doświadczalnym, więc wielu zamawiających zadaje pytania w rodzaju: „czy jak wyślę ogłoszenie do TED 17 października, to mogę korzystać jeszcze z dotychczasowych przepisów?”
Pytania te można sprowadzić do kwestii, kiedy wszczynane jest postępowanie. Skupmy się na przetargu nieograniczonym, bo o ten tryb zwykle chodzi zamawiającym.
Kluczowy jest tu art 40.1 PZP, w którym ustawodawca definitywnie przesądza, że momentem wszczęcia postępowania jest publikacja ogłoszenia na stronie internetowej oraz zamieszczania go w siedzibie zamawiającego.
Kiedyś obowiązywał jeszcze art 40.6.1, który zabraniał publikowania na www i zamieszczania na tablicy ogłoszeń przed dniem zamieszczenia w BZP oraz przed dniem przekazania do TED. Wtedy życie było prostsze 🙂 Od momentu przekazania ogłoszenia do TED można było wywiesić je na tablicy i wrzucić na stronę internetową, przez co wszczynano postępowanie.
Ale ustawodawca uchylił art 40.6.1. i wprowadził art 11.7 a-e. I mamy teraz art 11.7d, z którego wynika m.in., że ogłoszenia krajowe nie mogą być zamieszczane przed publikacją ogłoszenia w TED lub przed upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji UE.
A zatem samo przekazanie ogłoszenia do TED nie umożliwia wszczęcia postępowania, trzeba poczekać na publikację tego ogłoszenia. Ewentualnie można poczekać na potwierdzenie otrzymania i odczekać jeszcze 48 godzin.
Ta norma jest oczywiście mniej korzystna dla zamawiającego, zwłaszcza takiego, który chce zdążyć przez „elektronicznym” dzwonkiem :), ale dobrze, że w ogóle jakaś norma jest. Mógłbym zakończyć ten wpis sentencją dura lex sed lex i wrócić do spraw bieżących.
Ale nic z tego. Na przeszkodzie powyższej interpretacji stanęła KIO w jednej ze swoich uchwał. W sumie celnie dostrzeżono, że w art 11 ust 7 d mowa jest o ogłoszeniach fakultatywnych, a ogłoszenie na stronie internetowej i w siedzibie do takich nie należy.
Nie jest to rozumowanie pozbawione podstaw – ten przepis faktycznie można tak odczytać. Trzeba jednak wziąć pod uwagę treść dyrektywy unijnej, która ma szczególne znaczenie w postępowaniach unijnych.
Art. 52 ust 1 Dyrektywy 2014/24/UE stanowi
„Ogłoszeń, o których mowa w art. 48, 49 i 50, oraz informacji w nich zawartych nie można publikować na poziomie krajowym przed publikacją zgodnie z art. 51. Niemniej jednak publikacja na poziomie krajowym może w każdym przypadku mieć miejsce, gdy instytucje zamawiające nie zostały powiadomione o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia zgodnie z art. 51.”
W tym przepisie zakodowano tę samą normę, co w art 11.7d PZP, przy czym wprost wskazano, że chodzi m.in. o ogłoszenia o zamówieniu („ogłoszenia, o których mowa w art 49”).
Konkluzja
W postępowaniach unijnych wszczęcie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego następuje w drodze publikacji ogłoszenia na stronie internetowej i zamieszczenia go w siedzibie zamawiającego, co może nastąpić po publikacji ogłoszenia w TED albo po upływie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji UE.
W praktyce 15.10 (dziś!) to ostatni dzień, w którym można liczyć na wszczęcie postępowania unijnego przed 18.10 i prowadzenie go na dotychczasowych zasadach. Warunkiem „sukcesu” jest otrzymanie jeszcze dziś potwierdzenia otrzymania ogłoszenia. Po 48 godzinach, tj. 17.10, będzie możliwe wszczęcie postępowania zgodnie z art 40 ust 1 PZP.
Do dzieła!
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Bardzo dziękuję za tekst. Uratował mnie Pan. Myślałam że mam czas do środy.
Bardzo się cieszę. Pozdrawiam ciepło. Maciej