Oświadczenia dotyczące konfliktów interesów i karalności

Maciej Lubiszewski06 marca 2021Komentarze (0)

Dziś stosunkowo krótki wpis, w którym spróbuję wyjaśnić, kto składa oświadczenia z art 56.

Oświadczenia dotyczące konfliktu interesów (art. 56 ust. 1) oraz dotyczące karalności (art 56 ust. 3) składają:

  • kierownik zamawiającego (niezależnie od tego, czy podpisuje umowę; składa, ponieważ jest kierownikiem i kropka);
  • członek komisji przetargowej;
  • osoby wykonujące czynności zw. z przeprowadzeniem postępowania (np. osoby prowadzące postępowania w ramach pomocniczych działań zakupowych);
  • osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania (np. biegli);
  • osoby udzielające zamówienia (to często będzie kierownik, ale z pewnością nie chodzi tu o prawnika badającego zgodność umowy z prawem czy skarbnika kontrasygnującego umowę – te podpisy nie oznaczają złożenia oświadczenia woli).

Te oświadczenia składa się z przeprowadzeniem postępowania, w więc nie z jego przygotowaniem. Oświadczenie dotyczące konfliktów interesów dotyczy relacji z wykonawcą (art 56 ust. 2), a te powstaną dopiero po wszczęciu postępowania. Oświadczenie dotyczące karalności składa się przed rozpoczęciem wykonywania czynności związanych w przeprowadzeniem postępowania.

Można spotkać się z publikacjami, w których jako zobowiązani do złożenia oświadczeń pojawiają się osoby przygotowujące postępowanie. Sam nawet jedną taką napisałem 🙂

Te publikacje są już nieaktualne, ponieważ przepisy dotyczące oświadczeń (zwłaszcza art 56 ust. 3) zostały zmienione w grudniu i wersja Pzp, która weszła w życie 1 stycznia nie zawierała już obowiązku odbierania oświadczenia dotyczącego karalności od osób przygotowujących postępowanie.

Jest jednak pewien problem.

Otóż wzór protokołu postępowania nie został zmieniony i wymaga, aby w miejscu osób mogących wpłynąć na wynik postępowania wpisać m.in. osoby przygotowujące postępowanie. To niestety efekt ludzkiego błędu – po prostu ktoś przeoczył ten fragment protokołu i nie dostosował go do zmienionej ustawy.

Jak z tego wybrnąć?

Oczywiście najlepsza byłaby zmiana wzoru protokołu, czyli zmiana rozporządzenia.

Wypadałoby też, aby UZP przemówił i wyjaśnił ten zgrzyt pomiędzy ustawą a rozporządzeniem.

Do tego czasu trzymajmy się ustawy – od czego mamy hierarchię źródeł prawa z art 87 Konstytucji? – która przecież nie może być zmieniona rozporządzeniem.

Poza tym ratujmy się interpretacją, zgodnie z którą do protokołu wpisuje się osoby, które wprawdzie przygotowywały postępowanie (np. projektant), ale wzięły też udział w postępowaniu, np. przygotowując odpowiedzi do zapytań wykonawców, badały zgodność ofert z projektem etc.

Maciej Lubiszewski


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/emarketi/domains/xn--prawo-zamwie-publicznych-omc32s.pl/public_html/wp-content/themes/thesis_184/lib/classes/comments.php on line 43

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych jest Robert Jaroszewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego w Bydgoszczy (85-790) przy ul. Fordońskiej 430.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@jaroszewski.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: