Dziś stosunkowo krótki wpis, w którym spróbuję wyjaśnić, kto składa oświadczenia z art 56.
Oświadczenia dotyczące konfliktu interesów (art. 56 ust. 1) oraz dotyczące karalności (art 56 ust. 3) składają:
- kierownik zamawiającego (niezależnie od tego, czy podpisuje umowę; składa, ponieważ jest kierownikiem i kropka);
- członek komisji przetargowej;
- osoby wykonujące czynności zw. z przeprowadzeniem postępowania (np. osoby prowadzące postępowania w ramach pomocniczych działań zakupowych);
- osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania (np. biegli);
- osoby udzielające zamówienia (to często będzie kierownik, ale z pewnością nie chodzi tu o prawnika badającego zgodność umowy z prawem czy skarbnika kontrasygnującego umowę – te podpisy nie oznaczają złożenia oświadczenia woli).
Te oświadczenia składa się z przeprowadzeniem postępowania, w więc nie z jego przygotowaniem. Oświadczenie dotyczące konfliktów interesów dotyczy relacji z wykonawcą (art 56 ust. 2), a te powstaną dopiero po wszczęciu postępowania. Oświadczenie dotyczące karalności składa się przed rozpoczęciem wykonywania czynności związanych w przeprowadzeniem postępowania.
Można spotkać się z publikacjami, w których jako zobowiązani do złożenia oświadczeń pojawiają się osoby przygotowujące postępowanie. Sam nawet jedną taką napisałem 🙂
Te publikacje są już nieaktualne, ponieważ przepisy dotyczące oświadczeń (zwłaszcza art 56 ust. 3) zostały zmienione w grudniu i wersja Pzp, która weszła w życie 1 stycznia nie zawierała już obowiązku odbierania oświadczenia dotyczącego karalności od osób przygotowujących postępowanie.
Jest jednak pewien problem.
Otóż wzór protokołu postępowania nie został zmieniony i wymaga, aby w miejscu osób mogących wpłynąć na wynik postępowania wpisać m.in. osoby przygotowujące postępowanie. To niestety efekt ludzkiego błędu – po prostu ktoś przeoczył ten fragment protokołu i nie dostosował go do zmienionej ustawy.
Jak z tego wybrnąć?
Oczywiście najlepsza byłaby zmiana wzoru protokołu, czyli zmiana rozporządzenia.
Wypadałoby też, aby UZP przemówił i wyjaśnił ten zgrzyt pomiędzy ustawą a rozporządzeniem.
Do tego czasu trzymajmy się ustawy – od czego mamy hierarchię źródeł prawa z art 87 Konstytucji? – która przecież nie może być zmieniona rozporządzeniem.
Poza tym ratujmy się interpretacją, zgodnie z którą do protokołu wpisuje się osoby, które wprawdzie przygotowywały postępowanie (np. projektant), ale wzięły też udział w postępowaniu, np. przygotowując odpowiedzi do zapytań wykonawców, badały zgodność ofert z projektem etc.
–Maciej Lubiszewski–
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }