Prosty sposób na uniknięcie problemów z uzupełnianiem CEIDG

Maciej Lubiszewski07 lutego 20143 komentarze

Nie prowadzę statystyk, ale chyba się nie pomylę, gdy stwierdzę, że jednym z najczęstszych TYPOWYCH problemów, z jakimi zwracają się do mnie zamawiający (a czasem również wykonawcy) jest problem daty uzupełnionego dokumentu z CEIDG.

Klasyczna sytuacja wygląda tak: wykonawca nie dołącza do oferty CEIDG, zamawiajacy wzywa do uzupełnienia, wykonawca wchodzi na stronę, generuje, dokument, drukuje, przekazuje zamawiającemu. I teraz zamawiający pyta: uznać dokument, czy nie uznać? Wszak data jego wygenerowania jest późniejsza niż data otwarcia ofert (tak, tak… wiem, to celowy skrót myślowy).

Chciałbym odpowiedzieć w stylu: mało masz zmartwień? Sprawdź w internecie historię zmian i odpuść człowiekowi!

Odpuszczenie to piękny gest… ale obarczony ryzykiem problemów w razie kontroli.

W końcu przecież to uzupełniony dokument ma potwierdzać brak podstaw w dniu, w którym upłynął termin składania ofert, prawda? A wizyta zamawiającego na stronie internetowej to nie to samo, co uzupełniony dokument, prawda?

A jest taki prosty sposób na uniknięcie tego problemu.

Wystarczy nie żądać CEIDG!

Oczywiście moja rada dotyczy tylko specyfikacji i ogłoszeń w postępowaniach krajowych, ale to przecież większość postępowań, które prowadzą zamawiający.

Zamawiający nie żąda dokumentu, ale oczywiście samodzielnie wchodzi sobie na stronę rejestru i sprawdza, czy nie zachodzi wobec badanego wykonawcy przesłanka do wykluczenia z postępowania (przy okazji sprawdza, czy podmiot jest odpowiednio reprezentowany). Jeżeli zachodzi, to wyklucza. Jeżeli nie zachodzi to nie wyklucza.

Sprawa czysta i bezbolesna. A ile problemów mniej

 

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Jarosław 7 lutego, 2014 o 15:32

A jeżeli konkurencja sprawdzając ofertę dopatrzy się braku wszystkich dokumentów?
Co wtedy Zamawiający ma powiedzieć ?

Odpowiedz

Maciej Lubiszewski 7 lutego, 2014 o 15:47

Drogi Panie Jarosławie, brak dokumentów wystąpi tylko wtedy, gdy zamawiający żąda dokumentów, a wykonawca ich nie dołącza do oferty (obracajmy się w realiach przetargu nieograniczonego, OK?). Jeżeli więc zamawiający nie żąda dokumentu/dokumentów – brak nie wystąpi. Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz

Maciej Lubiszewski 9 lutego, 2014 o 15:02

Post Pana Jarosława uświadomił mi, że mogłem być źle zrozumiany. Oczywiście nie chodzi mi o to, by zamawiający nie żądał CEIDG w ramach UZUPEŁNIANIA dokumentów. Na tym etapie jest już oczywiście za późno.

Chodziło mi o odpowiednie postanowienia SIWZ/ogłoszeń/zaproszeń.

Z tego względu dodałem kilka słów do wpisu.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych jest Robert Jaroszewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego w Bydgoszczy (85-790) przy ul. Fordońskiej 430.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@jaroszewski.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: