Warunki w projekcie nowelizacji

Maciej Lubiszewski15 lutego 2016Komentarze (0)

W ten weekend miałem spotkanie ze Słuchaczami Studiów podyplomowych PZP.

Jak zwykle było miło.

Jak zwykle dowiedziałem się czegoś nowego (może o tym napiszę, ale muszę to jeszcze przetrawić).

Umówiliśmy się, że pogadamy sobie o warunkach udziału w postępowaniu. To mnie zdopingowało do zabrania się za lekturę projektu nowelizacji.

Skupiłem się właśnie na warunkach i postanowiłem przygotować prezentację.

Nic wielkiego, taka trochę na chybcika (podobnie zresztą jak i projekt 🙂 ). Oprócz omówienia noweli jest tam trochę moich komentarzy.

Gdyby ktoś z Czytelników miał ochotę, to proszę sobie ją pobrać.

Warunki udziału w postępowaniu w świetle nowelizacji PZP

W projekcie jest sporo błędów, np. odesłań do niewłaściwych przepisów. Nie wszystko jest jasne, nie wszystko mi się podoba.

Tytułem przykładu: pewien przepis przepisano z dyrektywy w taki sposób, że wychodzi na to, iż zamawiający w celu weryfikacji warunku uprawnień będzie mógł zażądać wpisu do… KRS.

Najpoważniejsze ryzyko widzę w podstawach wykluczenia związanych z przedstawieniem informacji wprowadzających w błąd. Rozbito to na dwa przepisy (nie wiem, po jakie licho) a do tego przewidziano, że zamawiający będzie musiał ocenić czy wykonawca wprowadzający w błąd działał w warunkach „lekkomyślności”, „niedbalstwa”, „rażącego niedbalstwa” czy „zamierzonego działania”. Ktoś tu się będzie musiał podszkolić z winy w cywilistyce, a zamawiający będzie musiał działać niczym sędzia.

Jakoś tego nie widzę.

Ale nie ma dramatu. Wiele spraw można poprawić, a sporo pomysłów zasługuje na aprobatę.

Widzę tam uporządkowanie materii – nareszcie do ustawy trafią reguły opisu poszczególnych warunków (obecnie są one przecież „ukryte” w rozporządzeniu o dokumentach).

Warunki z art 22 staną się prawdziwie fakultatywne (obecnie nie jest jasne, czy w sytuacji gdy zamawiający nie opisuje warunku, to warunek ten obowiązuje, czy też nie)

Chyba wyjaśni się problem udostępniania doświadczenia (czyt. referencji) – projekt wymaga udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia.

W prezentacji nie napisałem nic o tym, że przepisu o profilu nabywcy (za pomocą którego ma być składana oferta, ale także np. jednolity dokument zamówienia) mają wejść w 2018 (rok wcześniej dla centralnych zamawiających). Napiszę więc tutaj, że nie znalazłem przepisu, który określałby zasady składania dokumentów (oraz samej oferty – art 82 ust 2 ma być uchylony z chwilą wejścia w życie nowelizacji). Ciekaw jestem, jak to będzie wyglądało przez najbliższe dwa lata :).

 

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych jest Robert Jaroszewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego Roberta Jaroszewskiego w Bydgoszczy (85-790) przy ul. Fordońskiej 430.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@jaroszewski.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: